Monday, May 28, 2007

Atuk


Atuk adalah orang lama di daerah ini. Ayahnya adalah orang yang pugar hutan di sini. Orang kampung cukup hormat dan gerun dengan atuk. Atuk bukan tok penghulu, tetapi suara atuk ada pengaruhnya. Mungkin kerana ilmu agamanya, jasanya, kemahirannya, keturunnya dan cucunya yang hensem... eh! (ini tambahan editor)

Suatu petang di ladang nenas, sekitar penghujung 1980 an.

Kata atuk, dengan pelat Jerman (Jawa) yang pekat:

"40-50 tahun dulu, pekerja di ladang ini kebanyakannya pendatang dari tanah besar China."

Kata saya, yang langsung tidak ada pelat Jerman:

"Kenapa dari China? Bangla tidak adakah?"

Kata atuk:

"Agaknya waktu itu Bangla belum sampai seru untuk ke tanah Melayu ini."

Kata atuk lagi:

"Dulu pekerja di sini pernah hendak mogok besar-besaran. Hendak mengamuk dan buat demonstrasi jalanan."

Saya terlopong sedikit:

"Kenapa pula itu? Macam peristiwa 13 Mei kah?"

Jawab atuk sambil mengesat peluh, penat berkebun:

"Mereka ada sedikit perselisihan dengan penduduk."

Saya semakin berminat.

"Atuk, cerita sikit tok.."

Atuk tidak senyum. Tetapi memandang jauh ke ladang nenas itu.

"Satu petang, lepas asar, Wak Mat datang ke rumah termengah-mengah. Atuk baru balik surau. Wak Mat kata orang cina di ladang hendak mogok. Hendak mengamuk. Atuk terus pergi dapur, capai parang panjang atuk yang tidak ada sarung itu, selit celah basikal dan pergi ke kebun."

"Wak Mat ikut sekali ke tok?"

"Iya, dia bonceng basikal atuk."

"Lepas tu atuk sembelih dia orang ke?"

"Hish! kamu ini, nantilah atuk cerita dulu. Atuk sampai di kebun, nampak pekerja cina tu dah berkumpul. Bila nampak atuk datang, dia orang macam terperanjat."

"Pasal apa tok?"

"Munking sebab dia orang nampak tangan atuk ada parang panjang. Atuk tanya dia orang, siapa yang kata hendak mengamuk?"

"Dia orang jawab apa tok?

Atuk tersenyum, sambil jawab:

"Dia orang semua senyap bila nampak mata parang atuk yang berkilat itu. Kemudian seorang demi seorang bersurai. Tidak jadi hendak mogok dan mengamuk."

"Laa... tak suspen betul. Agaknya kalau dia orang hendak mogok jugak, atuk hendak sembelih dia orang yang ramai itu kah?"

Jawab atuk serius dan panjang lebar:

"Sekiranya dia orang mula dulu, dia oranglah yang terima padah. Datang bumi orang hendak buat kacau. Kampung ini datuk buka dengan titik peluh dan keringat. Atuk tidaklah sampai hendak sembelih dia orang. Tetapi kalau dia orang serang atuk, setakat 7-8 tengkuk hendak putus, sekali hayun parang atuk ini sahaja. Ngentek ke beras je."

Saya yang mendengar, tercekik air liur. Bukan sebab gerun dengar cerita atuk tetapi gerun dengan parang panjang itu. Sebab, sebelum itu dulu saya pernah cantas 10 batang pokok tebu atuk di belakang rumah dengan parang panjang itu. Kononnya hendak 'test power' tetapi, tidak sangka dengan sekali libas, putus semua pokok tebu atuk. Sampai hari ini atuk masih tidak perasan kehilangan pokok tebu belakang rumah itu. Sebelum atuk tahu, baik saya lari pulang ke KL. Nanti saya emel kepada atuk, minta maaf...!

No comments: