Sunday, May 13, 2007

Cacing Tanah

Tadi pagi saya mengorek-ngorek tanah di hadapan rumah yang sekangkang kera itu dengan cangkul. Hasrat di hati hendak mencari cacing tanah. Bukan untuk dijadikan umpan memancing tetapi, untuk dipindahkan ke dalam pasu-pasu bunga di taman mini saya.

Cacing tanah atau nama saintifiknya Lumbricus rubellus ini banyak manfaatnya kepada tanam-tanaman. Ia berfungsi menjaga kesuburan tanah dengan cara memindahkan bahan organik di atas permukaan tanah ke lapisan bawah dan tanah di lapisan bawah ke permukaan. Lagaknya seperti mesin bajak. Cacing tanah mengorek masuk ke dalam tanah dengan cara mememakan tanah dan kemudian mengeluarkanya semula melalui duburnya. Badan cacing tanah ini ibarat straw minuman.

Apabila cacing memakan tanah, ia turut memakan bahan organik yang ada di permukaan tanah. Bahan organik ini kemudiannya dipindahkannya ke lapisan bawah tanah apabila ia turun dan bergerak merayau di dalam tanah. Ketika berpindah randah di dalam tanah, cacing tanah juga membuat membuat pori-pori yang dapat memperbaiki aerasi tanah. Selain itu tanah yang dibuang melalui duburnya juga mengandungi hormon-hormon tertentu yang baik untuk tanah dan bertindak sebagai baja semulajadi.

Banyak lagi manfaat cacing tanah ini. Itu tidak termasuk ada yang menjadikannya ubat dan juga bahan untuk melambatkan santan rosak terutama apabila membuat santan cendol. Di kalangan petani ada yang memanggilnya dengan nama Pak Tani Jr. Orang kampung saya memanggilnya Ecosystem Engineers!!

Sebut cacing tanah ini, saya teringat satu cerita yang berlaku kira-kira 6 tahun dulu. Beberapa minggu selepas saya bergelar suami. Suatu hari ketika di pejabat, saya mendapat panggilan telefon dari isteri saya yang ketika itu masih menuntut di tahun akhir UIA.

"Abang, saya dalam kelas ni. Saya hendak tanya sedikit. Apa makna tasarufat?"

Saya terkedu sekejap. Dalam keadaan saya sibuk di pejabat di tambah pula sudah lama meninggalkan bahasa Arab, dengan selamba dan penuh keyakinan (dan senyum simpul) saya menjawab "Cacing tanah..." Entah kenapa perkataan itu yang terkeluar dari mulut. Tetapi, sebelum sempat saya berkata lagi isteri saya sudah menjawab:

"Ok, terima kasih abang. Saya nak cepat ni..." Dia terus meletakkan ganggang. Perbualan tersebut tamat di situ sahaja. Saya pun meneruskan kerja-kerja di pejabat.

Sementara itu, berpuluh-puluh kilometer dari pejabat, suatu perbualan antara isteri saya dan rakan baiknya di dalam kuliah:

"Yus, abang F kata tasarufat maknanya cacing tanah. Betulkah?" Tanya isteri saya kepada rakan baiknya. Sekadar mendapatkan kepastian.

Jawab Yus yang tidak begitu yakin : "Setahu Yus, tasarufat itu maknanya perbelanjaan. Tetapi, munkin juga betul kata abang awak itu. Sebab bahasa Arab ini dalam satu perkataan ada banyak makna.." Kata-kata Yus itu menambahkan keyakinan isteri saya.

Selang beberapa minggu, isu di atas timbul semula. Suatu petang ketika saya sedang berehat membaca suratkhabar sambil menghirup secawan milo panas, isteri saya berkata: "Kuat juga ingatan abang, sudah lama habis belajar masih pandai bahasa Arab.." Senyumannya yang setiasa tidak lekang di bibir kelihatan bertambah manis apabila memuji saya.

"Huh, apa dia?" tanya saya yang agak pelik tiba-tiba di puji sedemikian. Hampir juga tersedak.

Belum sempat hidung saya kembang dipuji, isteri saya berkata lagi. Kali ini kata-katanya membuatkan jantung saya pula hampir tersedak: "Iyalah, macam mana boleh pandai bahasa Arab? sampaikan cacing tanah dalam bahasa Arab pun abang tahu. Sedangkan di tanah Arab sana mana ada cacing tanah. Waktu abang tinggal di Jeddah dulu tentu tidak pernah jumpa cacing tanah." Tidak pasti sama ada itu satu pujian, perli atau permulaan seisi interogasi.. Bertambahlah rasa hendak tersedak air milo yang dihirup.

Dengan penuh rasa serba salah dan tersengih-sengih saya berkata sambil memandangnya dengan gaya OKT (orang kena tuduh) yang meminta simpati pendakwaraya: " Errr.. sebenarnya abang melawak sahaja hari itu. Tak sangka pula sayang percaya. Abang belum habis cakap sayang sudah letak telefon..." Saya tidak sempat menghabiskan kata-kata apabila melihat muka isteri berubah menjadi merah seperti lampu merah isyarat di jalan raya. Bibir yang menguntumkan senyuman manis sebentar tadi segera bertukar menjadi seperti muncung jet pejuang MIG29N TUDM yang menjadi kebanggaan negara.

Dengan sepantas pecutan jet pejuang TUDM, dia bingkas bangkit, pergi ke bilik. Saya mula dihantui rasa bersalah dan tertanya-tanya dalam hati "Besar sangat ke salah saya? Perang dunia hendak meletus ke ini?" Belum pun sempat saya berkata-kata lagi dalam hati, isteri saya datang dengan pantas dan menghulurkan telefon bimbitnya. Dia berkata : "Cepat telefon Yus, minta maaf pada dia dan kawan-kawan saya yang lain. Katakan abang yang menyebarkan ajaran sesat ini!"

Petang itu, terpaksalah saya menghabiskan masa dengan menelefon Yus. Minta maaf pada dia dan minta tolong sampaikan kepada rakan-rakan yang lain. Saya juga terpaksa membawa isteri saya jalan-jalan makan angin di luar. Makan angin sejuk supaya angin monsun timur laut yang panas cepat keluar. Cuba memujuk dia agar kembali memancarkan senyum manisnya. Sekejap sahaja. Biasalah, sekeras-keras mee maggi, kena air sejuk pun lembut juga... He..he..

Moral cerita ini: Cacing tanah sungguh bermanfaat untuk tanaman kita, tetapi jika tersalah guna boleh menjadi mudarat.

Majulah pertanian untuk negara!!

No comments: