Tuesday, May 8, 2007

Mission Accomplished

Semalam (6 Mei) tamatlah sudah Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang berlangsung di PWTC kira-kira 10 hari. Sehingga semalam jualan syarikat jauh melebih sasaran. Segala pujian buat Allah. Berkat usaha tanpa jemu semua warga PTS sejak 6 tahun dulu, sokongan dan doa dari penulis-penulis serta mereka yang terlibat dengan kami secara langsung atau tidak, PTS semakin berkembang dengan pantas.

Pesta buku kali ini juga menyaksikan jumlah pengunjung yang semakin ramai. Dianggarkan sehingga semalam PBAKL 07 sudah menerima lebih 1 juta pengunjung. Di antara jutaan pengunjung itulah yang menyesakkan gerai PTS! Antara gerai yang tidak sempat lenggang khususnya bahagian buku/novel remaja & kanak-kanak. Hemm.. siapa kata rakyat Malaysia tidak minat membaca? Kalau rakyat Malaysia tidak minat membaca, pasti kami tidak boleh cari makan. Pasti staf PTS yang tidak sampai 10 orang enam tahun dulu ketika saya mula menyertai PTS tidak bertambah hingga 50 orang seperti hari ini.

Ketika pesta buku lima tahun dulu, seorang eksekutif jualan PTS pernah mengadu kepada saya. Katanya seorang kontraktor buku yang terkenal bertandang ke gerai PTS dan dengan nada sinis berkata kepada beliau: "Bolehkah jual buku-buku Melayu ini? Adakah orang hendak beli?"

Jawab Eksekutif jualan tersebut kepada kontraktor itu: "Insya'Allah industri buku bahasa Melayu ini sedang berkembang dan apabila ada orang tahu PTS ada buku-buku yang berkualiti, dan menarik, pasti mereka akan serbu!"

Ketika itu gerai PTS hanya sebuah, dan terselit di antara puluhan gerai-gerai gergasi penerbit antarabangsa. Selepas 5 tahun gerai PTS pula yang menjadi antara gergasi PBAKL!

Tahniah buat semua warga PTS (termasuk saya kot? he..he..). Sekalung budi buat semua penulis-penulis PTS khususnya mereka yang menemani petugas-petugas PTS dari mula pesta buku. Nama-nama seperti Pn Saridah (yang demam juga akhirnya), Pn Engku Zee (yang ditemani suami yang demam), Pak Latip, En Sham Abd Kadir, Solehuddin, Kang Razi (ngentek ke beras), Faizal Dzastrik, Fadzli Yusof, Umi Kauthar dan ramai lagi (yang tidak tersebut nama di sini) adalah antara mereka yang rela mengorbankan masa dan keselesaan berada di rumah untuk turut memeriahkan gerai PTS yang sentiasa meriah.

Buat semua petugas dan warga kerja PTS khususnya yang lebih seronok (dan terpaksa) berada di gerai daripada berada di rumah, semoga Allah jua membalas setiap titik peluh saudara-saudara semua dengan sebesar-besar ganjaran di akhirat kelak. Tahniah dan terima kasih kerana menjadikan gerai PTS sentiasa meriah. Tahniah juga kerana keramahan, keceriaan, senyuman kalian yang tidak pernah lekang di bibir seharian suntuk walaupun keletihan, demam, sakit pinggang, sakit lutut, sakit kepala, sakit tekak dan nasib tak ada yang kena gastrik, sentiasa mewarnai gerai PTS. Tidak lupa, juga orang kuat yang tanpa kalian 'supply' buku ke gerai pasti tergendala iaitu : Sdr Azari & Sdr Hakimi dari bahagian jualan yang sentiasa menerangkan gudang PTS sehingga lewat malam, menyelesaikan tugasan dibalik tabir. Terima kasih kerana saudara-saudara semua masih bersemangat bersama perjuangan PTS (ada yang sudah mula kerja hari Isnin walaupun dapat cuti ehsan).

Buat pengunjung semua, terima kasih daun keladi, tahun depan beli buku di gerai PTS lagi...

Ini pautan ke album foto suasana gerai PTS. Ehsan beberapa orang teman...

www.darikawan.com
http://picasaweb.google.com/hishamsalmin/PestaBuku2007

Lensa Shaza (HRD PTS)
http://picasaweb.google.com/c4kcib0/KLIBf2007PartUn
http://picasaweb.google.com/c4kcib0/KLIBfPartDeux

Lensa Pn Saridah (penulis)
http://www.slide.com/r/JCr9r1h44T9h4ziXvADUyYmhxXKrwPuP?view=large


Lensa Kang (penulis)..
http://armansur.com/viewtopic.php?forum=1&topic=152

No comments: