Monday, May 14, 2007

Teka Teki

Semalam, tengahari, saya ke Anjung Rahmat, Gombak, menjenguk bengkel penulisan untuk orang buta yang dikendalikan oleh Sifu PTS, anjuran ABIM. Saya membawa bersama dua orang permata hati saya yang merengek hendak ikut.

Ketika dalam perjalanan yang panas terik itu, Kak Yong yang suka berceloteh bertanya saya dengan manja: "Baba, tahu tak, apa benda yang bulat tetapi di tengah dia tidak boleh makan?"

Kak Yong memandang saya dengan tersengih. Abang Chor di sebelah leka memerhatikan kereta di tepi dan belakang. Cuaca berbahang dan penghawa dingin yang tidak mampu menyamankan udara dalam kereta itu ternyata tidak menggugat keseronokan kedua-dua mereka.

Saya yang sedang memandu dengan mata yang cuba melawan silau dan bahang matahari itu tersentak sebentar. Supaya tidak mengecewakannya, saya menjawab ringkas: "Bola."

"Salah." Balas Kak Yong.

"Tayar" Saya mencuba.

"Salah" Jawab Kak Yong.

"Cawan." Saya mencuba nasib lagi.

"Salah. Baba ni tidak tahukah?" Jawab Kak Yong lagi. Seakan tidak sabar dengan saya yang tidak mampu menjawab soalan semudah itu barangkali.

"Baba tidak tahu jawapannya. Apa dia Kak Yong?" Saya menyerah kalah. Sambil mata menumpukan kearah jalan dihadapan, menacari-cari Anjung Rahmat.

"Alahai, Baba ini. Itu pun tidak tahu. Jawabnya ialah Donut! Sebab, donut di tengah-tengah dia tidak ada apa-apa. Jadi, mana boleh makan!!" Senyum Kak Yong semakin lebar. Dia cukup seronok agaknya kerana dapat mengenakan Baba dia dalam panas terik ini.

"Eh, Dunkin Donut tengahnya ada isi. Boleh dimakan apa?..." Bantahan tidak puas hati itu hanya tersimpan dalam hati sahaja. Sebaliknya saya hanya menjawab : "Pandailah Kak Yong kenakan Baba tengahari terik ini..." Senyum Kak Yong semakin meleret. Abang Chor yang tidak tahu hujung pangkal itu pun turut tersenyum manis.

2 comments:

ez said...

Bayangkan baba dua tahun akan datang, anak-anak dah belajar jauh..

Termenung baba di jendela
Tersenyum simpul sendiri
Sesekali diiringi ketawa kecil
Mengenang seloka celoteh
Kak Yong dan Abang Chor
Sewaktu kecil-kecil dahulu...

Rislah said...

Pn EZ,

Akan datang, sama ada Baba perlu sentiasa update ilmu atau kena tinggal dengan Bullet Train...