Wednesday, May 16, 2007

Selamat Hari Guru

Setiap kali menjelang hari guru, saya adalah antara spesis-spesis eksotik yang teruja hendak mengucapkan selamat hari guru ini.

Manakan tidak, saya banyak sangat terhutang budi, ilmu dan duit buku kerja (opss!) kepada guru-guru saya terutama ketika di sekolah menengah. Satu peristiwa yang sangat signifikan bagi saya adalah impak ramalan dan kata-kata guru ketika di tingkatan empat. Ketika itu saya baru bertukar daripada sekolah berasrama ala-ala kampung yang kecil kepada sekolah yang lebih besar, sempurna, cantik dan kantin yang lebih banyak pilihan makanan (minta maaf ya, saya tetap slim walaupun digoda oleh makanan-makanan di kantin).

Apabila tamat peperiksaan penggal, seperti biasa setiap pelajar akan menerima buku rekod prestasi. Walaupun tidak lah se-ngeri di padang Mahsyar, tetapi ia sudah cukup mengerikan bagi sesetengah makhluk... macam saya, pelajar yang baru itu. Bagi mereka yang menerima catatan prestasinya dari hadapan dan tangan kanan, dengan senyum simpul cikgu, maka berbahagialah dia. Manakala, bagi sesiapa yang menerima buku catatan prestasinya yang juga dari hadapan dan tangan kanan tetapi tanpa senyum simpul cikgu, maka nantilah leteran yang bakal menyusul.

Ibarat OKT yang sedang menunggu hukuman, saya menerima buku rekod saya dengan senyum cikgu yang sukar hendak ditafsirkan. Hemm.. macam singa di zoo. Mereka senyum bukan sebab suka, tapi tunggu masa hendak ngapp! Walau macam mana pun, jantung saya ibarat hendak luruh apabila membaca komen guru itu. Dengan gred yang warnanya macam bendera malaysia dan agregate yang hujung 20an, saya diberikan komen yang berbunyi :“Keputusan yang boleh dibanggakan, teruskan usaha anda agar semakin cemerlang”.

Nasib lah saya tidak koma disitu. Manakan tidak, itulah komentar paling indah dan puitis yang pernah saya terima sejak dari pertama kali saya menjejakkan kaki ke sekolah. Maklumlah saya ini sering terkenal di sekolah lama sebagai pelajar ‘top 5’ dalam kelas... tetapi kira dari belakang. Dan komentar guru, faham-fahamlah macam mana. Cuma hari itu, pertama kali dalam sejarah sekolah menengah, saya mendapat kedudukan ke 16, dari depan. Terlalu hebat bagi saya.

Saya pulang ke asrama pada hari itu dengan senyum yang meleret-leret macam badut sarkis. Saya perasan: “Huh, kira pandai juga saya ini rupanya.” Bermula dari hari itu, dan dengan perasaan yang perasan hebat itulah saya meniti satu-pesatu anak tangga kejaayan dan mengutip kembali estim saya yang telah lama tercicir. Tangga yang akhir sekali membawa saya menaiki pentas dan menerima anugerah sebagai salah seorang pelajar terbaik SPM 1992, SMKA Maahad Hamidiah. Impian lama yang tiga empat tahun dulu saya sangka tidak mampu dicapai. Kini, saya boleh berbangga kerana mampu juga berdiri sama tinggi dengan rakan-rakan saya yang bergelar, Doktor, Assoc Prof, Engineer dsb walaupun poket ini belum setebal poket mereka...

Jutaan terima kasih tidak terhingga buat guru saya itu, Ustazah Saniah Md Isa walau di mana ustazah berada. Semoga Allah membalas jasa ustazah dengan sebesar-besar ganjaran di dunia dan di akhirat kelak. Juga buat guru-guru lain yang ibarat ibu, khususnya Cikgu Abidah Koncong, Ustazah Kamariah Isa, Ustaz Abdullah Awang dan guru-guru lain yang tidak tersebut namanya. Jazakumullahu khairan kathira juga untuk kalian semua.

Selamat hari guru buat semua guru-guru yang berdedikasi dan sentiasa memberikan ramalan positif kepada pelajar-pelajar mereka...


P/s; Paling saya tidak lupakan.. Selamat Hari Guru buat Ustazah Ruhanah Hidayah Bt Haji Abdul Halim, ustazah di SK Tmn Sri Rampai, guru dan ibu yang penyayang kepada Haura', Marwan dan Sameer.... Dan isteri tercinta kepada ehemm..ehem... saya ler..

No comments: