Wednesday, May 16, 2007

Jual Karya

Malam ni kepala saya berdenyut lagi. Lepas solat maghrib tadi dan selepas menonton berita jam 8 saya terus terlena, di tonton TV pula. Tersedar jam 2 pagi apabila dikejutkan oleh suara merdu sang cengkerik, yang masih belum tidur. Hanya kami berdua yang masih segar di pagi-pagi buta ini. Cuma bezanya, saya sedang minum milo panas yang dicicah biskut, tetapi sang cenkerik itu hanya minum embun bujang sahaja...

Siang tadi, seharian suntuk staf editorial PTS berkampung di al-Ikhlas untuk mengikuti kelas (crash-course) undang-undang hakcipta. Disampaikan oleh Pn Nisah Haron dari Ujana Ilmu, Seremban.

Banyak maklumat bernilai yang saya dapat yang esok-esok nanti boleh dikongsi bersama rakan-rakan penulis. Ada antara maklumat itu saya sudah biasa dengar tetapi tidak selengkap yang Pn Nisah terangkan tadi. Ini kira macam buku ulang cetak tetapi, edisi kemas kini dengan tambahan isi dan cover baru. Sebagai contoh ialah tentang isu jual hakcipta.

Menurut Pn Nisah: “Setiap hakcipta dimiliki oleh penulis seumur hayatnya dan ditambah 50 tahun selepas meninggal. Penulis dan keluarganya berhak mendapat royalti sepanjang tempoh ini. Selepas tempoh perlindungan itu, karya penulis menjadi harta awam (public domain)."

"Walau bagaimana pun, sekiranya karya itu dijual (diserah hakmilik) kepada sesebuah syarikat penerbitan sebagai contoh, harta tersebut tidak akan menjadi public domain, sebaliknya menjadi hak pihak tersebut sehingga ke liang lahat. Penulis yang menjual karyanya hanya mampu melopong sehingga kiamat (ini ayat saya)” Saya yang terkebil-kebil mendengar pun turut melopong mengenangkan nasib majoriti penulis buku agama di Malaysia ini...

Saya teringat kisah lama seorang rakan yang jahil tentang dunia penerbitan ini ketika menyerahkan karyanya kepada satu penerbit buku agama (maaf, bukan PTS Islamika).

Ustaz: Tuan penerbit, saya hendak menerbitkan karya saya ini dengan tuan.
Penerbit: Ustaz, sekarang ini, buku agama orang tidak mahu baca. Tapi saya mahu kasi tolong sama ustaz juga... (muka nampak sedih dan simpati)

U: Apa macam tuan mahu buat?
P: Macam-macam ada. Beginilah ustaz, saya ambik (beli) ini manuskrip dan terbit. Saya beri ustaz sedikit duit saguhati dari saya. (sambil menulis cek dan jumlah wang yang hanya beberapa ratus RM sahaja)

U: Alhamdulillah. Terima kasih banyak-banyak tuan. Semoga karya saya ini dapat memberi manfaat kepada ramai orang.
P: Insya’Allah, saya pun cukup senangggggg hati dapat menolong ustaz. (tersenyum melihat ustaz itu beredar, dan tersenyum juga melihat satu lagi ‘telur emas’ yang menjadi miliknya)


Banyak lagi kisah yang lebih syahdu dan hiba yang pernah diceritakan kepada saya. Kisah yang turut memalitkan lumpur di muka penerbit lain yang tidak bermain lumpur. Bukan senang juga hendak membersihkan lumpur yang terpalit di muka kami-kami yang hensem ini.

Sambil menghabiskan sisa-sisa milo dan serdak biskut low-salt hi-fibre ini, saya masih terbayang betapa besarnya lopongan mulut rakan saya tadi apabila saya menceritakan tentang isu hakcipta dan jual karya ini.... nasiblah tidak masuk cengkerik!

No comments: