Saturday, May 5, 2007

Unta Menangis

Nabi-nabi dikurniakan Allah dengan kemampuan melakukan perkara ajaib bagi membuktikan mereka adalah utusan Allah. Keajaiban ini dinamakan mukjizat. Salah satu keajaiban nabi-nabi adalah boleh berkomunikasi dengan binatang. Nabi Sulaiman cukup terkenal dengan mukjizat ini. Selain beliau, nabi Muhammad juga boleh berkomunikasi dengan binatang.

Seorang sahabat nabi Muhamad iaitu Abdullah bin Jaafar melaporkan, nabi Muhammad pernah bercerita kepadanya tentang bagaimana seekor unta yang mengadu dizalimi tuannya. Peristiwa tersebut berlaku ketika nabi Muhammad sedang berehat di kebun kurma. Nabi Muhammad memberitahu Abdullah, beliau suka pergi ke tempat yang tenagn seperti di kebun kurma apabila hendak merehatkan fikiran.

Menurut nabi Muhammad, suatu hari beliau pergi ke kebun milik seorang penduduk Madinah. Ketika berada dalam kebun tersebut, beliau melihat ada seekor unta sedang ditambat. Unta tersebut kelihatan sedang resah dan tidak selesa. Beliau datang menghampiri unta tersebut. Sebaik menyedari kehadiran nabi Muhammad, unta tersebut mula menangis teresak-esak dengan air mata yang bercucuran.

Beliau cuba memujuk dan menenangkan unta itu. Diusapnya telinga unta itu perlahan-lahan. Unta itu senyap seketika dan tenang apabila diusap lembut. Ia kemudian memandang nabi Muhammad dan berbisik sesuatu kepada kepada beliau.

Ketika itu, seorang lelaki datang menghampiri mereka. Nabi Muhammad menyedari kehadiran lelaki itu dan dia terlebih dahulu menegurnya:

“Saudara, siapakah pemilik unta ini?”

Lelaki itu menjawab dengan penuh hormat: “Unta itu adalah kepunyaan saya wahai nabi Allah.”

Mendegar jawapan lelaki itu, nabi Muhammad berkata: “Saudara, tidakkah saudara takut kepada Allah yang memberikan unta ini sebagai harta suadara?”

Kata-kata nabi Muhammad yang tegas membuatkan lelaki itu tesentak. Dia berasa takut kalau-kalau dia telah melakukan kesalahan tanpa disedarinya. Walaupun nada suara Muhammad tidak kedengaran seperti orang yang sedang marah, tetapi nada yang tegas itu sudah cukup buat dia rasa gentar. Dia bertanya kepada nabi Muhammad:

“Wahai nabi Allah, adakah saya sudah melakukan kesalahan?”

Jawab nabi Muhammad: “Unta ini mengadu kepada saya tentang saudara. Dia mengadu saudara tidak memberinya makan yang cukup. Saudara juga memaksanya berkerja sehingga dia terlalu penat.” Nabi Muhammad memandang tepat kewajah lelaki itu. Air mukanya seolah-olah berasa kesal dengan apa yang telah lelaki itu lakukan kepada untanya.

Mendengar kata-kata nabi Muhammad, lelaki itu berasa takut. Dia tidak sangka unta itu boleh mengadu kepada nabi Muhammad. Dengan segera lelaki itu meminta ampun kepada Allah. Dengan pantas dia mengambil rumput-rumput kering dan diberinya unta itu makan hingga kenyang. Unta itu juga diberinya rehat yang mencukupi.


No comments: