Friday, May 25, 2007

Selamat Hari Jadi

Hari ini 25 Mei 2007.

25 Mei, 5 tahun lepas bersamaan 12 Rabiul awal 1423H, jam 1.46pm, di bilik bersalin sebuah pusat perbuatan swasta...

"Uwekkk... uwekkk.." Seorang bayi perempuan lahir ke dunia ini.

"Assalamu'alaikum..." Itulah ucapan pertama bagi menjawab salam perkenalan puteri sulung saya. Dr Siti Junaidah yang menyambutnya segera menunjukkan kepada isteri yang keletihan.

"Puan, lihat anak puan ini, lelaki ke perempuan?" ujarnya.

"Perempuan..." Jawab isteri saya lemah.

Selepas itu si puteri dibawa ke bilik sebelah untuk dibersihkan.

Selepas mengazan dan membaca doa untuk si puteri, saya pergi ke surau. Mengadap Tuhan yang maha pencipta, bersyukur atas kurniaan nikmat yang tidak terucap hebatnya.

Hari itu bermulanya episod baru dalam hidup saya. Episod yang cukup menceriakan dan membahagiakan kami suami isteri.

Esoknya sebelum membawa pulang isteri dan si puteri, jururawat yang membuat pendaftaran dan merekod maklumat pesakit, bertanya:

"Siapa nama anak encik? Saya hendak masukkan dalam rekod."

"Haura' bt Hasbullah" Jawab saya ringkas sambil tersenyum bangga.

"Haura' bt... siapa?" Ulang jururawat itu seolah-olah inginkan kepastian.

"Haura' bt Hasbullah... eh! silap, silap cik... Hasbullah itu bapak saya! Nama anak saya Haura' bt Faris." Saya tersengih...

"Maaflah, anak sulung. Ini pertama kali sebut binti Faris.. selalunya saya sebut bin Habullah," sambung saya lagi sambil tersengih macam kerang busuk.

"Cantik dan ringkas. Apa makna nama itu encik?."

"Maknanya 'bidadari'."



p/s: Hari ini si bidadari yang banyak celoteh itu menyambut ulang tahun kelahirannya bersama-sama rakan-rakannya di tadika, sekali dengan sambutan Hari Guru. Sambutan kali kedua sebab, 12 Rabiul Awal tempoh hari dia sudah sambut hari jadi di rumah, sempena Maulidurrasul.

2 comments:

madoka miyajima said...

Wahh!! Besday Kak Yong rupanya hari ni...

Selamat hari lahir buat Bidadari...

Nak pinjam nama letak dalam novel boleh tak?

dengan pesanan:"babadonut jgn minta komisen atau royalti ek.."

Saya said...

hehehe...Haura' binti Hasbullah...nasib baik jururawat tu tanya dua kali, kalau tak, kak yong jadi adik bongsu baba donut...muahahaha...
Alhamdulillah....Semoga kak yong jadi anak yang solehah yang sentiasa memdoakan mama dan bab donut. amin.