Wednesday, May 23, 2007

Syukur

Kelmarin 1.2 juta kakitangan awam mendapat durian runtuh. Gaji naik antara 7.5 peratus hingga kepada 35 peratus. Ada yang memberi pelbagai respon, baik negatif atau positif. Ada yang kata ini antara tanda kerajaan prihatin, ekonomi bertambah baik, pilihanraya semakin dekat, harga barang akan melambung terutama selepas pilihanraya nanti dan sebagainya.

Walau apa pun tujuan kerajaan berbuat demikian, masing-masing punyai tafsiran dan ramalan tersendiri. Namun, yang paling penting ialah mengucapkan sebanyak-banyak pujian buat Allah yang memberikan rezeki melalui hamba-hambanya. Setinggi-tinggi syukur atas segala ni'mat dan rezeki yang Allah kurniakan kepada kita. Kata professor Abu Hamid al-Ghazali (450-505 AH/1058-1111 AD) , kita perlu bersyukur kerana 2 perkara:

1. Supaya ni'mat yang diperolehi itu berkekalan
2. Supaya ni'mat itu bertambah

Allah memberi peringatan dalam al-Quran: "Sekiranya kamu bersyukur, aku akan tambahkan nikmatku untuk kamu, dan sekiranya kamu kufur maka azab aku amat pedih"

Kata Imam Ghazali lagi, syukur kepada Allah itu ada 2 perkara:

1. Mengingati Allah (solat, zikir, melaksanakan suruhannya dsb)
2. Jauhi kemungkaran (ingkar kepada segala perintah Allah dsb)

Justeru apabila mendapat ni'mat, yang pertama dilaksanakan adalah bersyukur. Bersyukur tidak semestinya berterima kasih kepada orang yang memberi kerana jika orang yang memberi itu ikhlas, dia pasti akur dengan ayat Allah dalam surat al-Insan ini : "Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah, kami tidak perlu sebarang balasan dari kamu walaupun ucapan terima kasih."

Walahu'alam (Allah lebih mengetahui).

1 comment:

Unknown said...

Alhamdullilah.

Dan cara kita bersyukur? Pegi paw kawan2 yg keje gomen.

:)