Monday, May 28, 2007

Bendang Nenas

Ini pemandangan di kampung emak saya di Pontian, Johor. Ladang nenas yang saujana mata memandang. Kalau rakan-rakan yang dari Utara dan Pantai Timur boleh 'eksyen' dengan sawah bendangnya, saya juga boleh 'eksyen' dengan ladang nenas ini. Eksklusif di kampung emak saya ini sahaja. Bezanya dengan bendang di utara ada 2:

1. Di bendang anda boleh berlari-lari dan bergelumang dalam lumpur, tetapi di 'bendang' saya ini kalau rasa-rasa hendak koyak rabak kulit kaki itu kena siat dengan duri daun pokok nenas bolehlah cuba-cubalah redah...

2. Di ladang nenas ini, sekiranya anda terasa lapar bolehlah petik buah nenas (walaupun masih kecil) dan makan. Rasailah kemanisannya yang terasa hingga ke tulang sum-sum itu! (exaggeration) Tetapi, di bendang, kalau-kalau rasa lapaq anda pasti pulang ke rumah untuk makan nasi... heh! Sungguh tidak advencer.

Bagi mereka yang biasa bermain di bendang, semak samun, paya, kolam ikan dan sebagainya, disini anda tidak akan berjumpa dengan lintah atau pak-chat. Jadi tidak perlulah mencari kasut Phua Chu Kang atau beli Baygon atau sebarang ubat penghalau spesis-spesis tersebut.

Nenas-nenas yang ditanam di ladang ini adalah untuk tujuan eksport, amat sukar ditemui di pasaran tempatan. Jadi, kalau-kalau hendak rasa, mehlah bertandang ke kebun atuk saya ini... boleh petik dan rasai kehebatan nenas spesis jawa Pontian ini. Upahnya?... hanya bawakan saya air milo panas dengan sebiji donut crunchy choc... (dunkin donut) sebagai pengeras!

No comments: