Friday, May 18, 2007

Teka Teki : The Revenge

Dalam perjalanan pulang mengambil anak-anak dari pusat jagaan, saya bertanya kepada Kak Yong yang sedang leka bermain patung spiderman dengan Abang Chor di tempat duduk belakang. Isteri saya di sebelah memangku Sameer yang tersengih sorang-sorang dan mengeces (ayaq liuq meleleh).

"Kak Yong, baba nak tanya. Apa dia benda yang bulat tetapi tengah dia tidak boleh dimakan?"

"Donut lah!" Jawab Kak Yong sambil tersenyum panjang. Munkin dia sangka saya ingin mengulangi teka tekinya tempoh hari.

"Salah! Cuba teka lagi." Giliran saya pula yang tersenyum panjang.

"Entah, Kak Yong tak tahu. Baba cakaplah!" Kak Yong lebih cepat mengalah dari saya.

"Jawapannya ialah... tayar!" Jawab saya sambil menjeling ke cermin belakang. Melihat Kak Yong berkerut dahinya seperti tidak faham dengan jawapan saya.

"Tayar itu kan tengah-tengah dia ada besi. Mana boleh makan besi itu" Saya menerangkan kepada Kak Yong sambil ketawa kecil. Kak Yong turut ketawa apabila mendengar penjelasan saya. Tidak tahulah sama ada dia faham atau tidak. Yang pasti kekalahan saya tempoh hari sudah tertebus!

"Baba! Habis itu yang
kat tepi tayar itu boleh dimakan ke?" Isteri saya yang tiba-tiba bertindak sebagai juri itu menyuarakan bantahannya.

Senyuman sumbang saya semakin meleret. Saya hanya berkata: "Minta maaf, keputusan pertandingan adalah muktamad, segala bantahan tidak dilayan!"

No comments: