Thursday, May 24, 2007

Kad Laporan


Minggu ini adalah minggu terakhir persekolahan sebelum cuti penggal pertama sebelum bercuti selama 2 minggu. Minggu ini juga adalah minggu penyerahan kad laporan kemajuan pelajar kepada ibu bapa. Bagi ibu bapa yang prihatin, ini adalah masa untuk bertemu cikgu dan bertanya tentang perkembangan anak mereka di sekolah.

Tadika Kak Yong pun ada sesi penyerahan kad laporan pelajar. Ibu bapa wajib datang untuk mengambilnya, sama ada prihatin atau tidak. Malam tadi isteri saya berpesan:

"Abang, esok pagi jangan buat-buat lupa. Abang kena sama-sama datang ambil kad laporan Kak Yong. "

"Ok, abang sudah catat dalam PDA." Jawapan orang yang kena paksa rela.

Bukan tidak mahu pergi, tetapi.. apa yang hendak ditanya pada cikgu esok nanti. Dulu, ketika emak ambil kad laporan pelajar, saya akan duduk membatu di sebelah emak. Takut, kerana sambil cikgu menerangkan prestasi saya yang turun naik macam ombak Laut Cina Selatan, dia akan menjeling-jeling saya. Bukan jelingan manja, tapi jelingan yang membawa pengertian :

"Anak makcik ini bijak juga tetapi nakalnya lebih. Suka mengusik kawan, suka melukis dalam buku latihan, suka menyanyi, suka makan.... opss!".

Tetapi, kali ini sambil cikgu menerangkan prestasi kak Yong, pasti giliran saya pula yang akan menjeling pada cikgu.. eh, tersilap! menjeling pada Kak Yong...

Pagi tadi, dalam kereta isteri saya berpesan lagi: "Nanti, abang yang bertanya banyak. Saya hendak dengar sahaja..."

"Abang hendak tanya apa nanti, yek?" Saya tergaru-garu kepala yang tidak gatal itu.

"La... tanyalah apa-apa. Bukankah Abang biasa temuduga orang? Biasa berceramah, biasa mengajar di U. Tak kan bertanya prestasi anak pun hendak diajar..."

Hemm.. padan muka saya, kena talk show di pagi hari. Kak Yong, duduk di belakang hanya tersenyum simpul.

Sesi pertemuan dengan cikgu kelas Kak Yong mengambil masa tidak lama. Saya berasa bangga kerana banyak sebab. Pertamanya saya adalah antara kumpulan kecil (2-3 orang) kaum bapa, selebihnya kaum ibu sahaja yang hadir. Keduanya, prestasi anak saya yang cukup memberangsangkan. Cuma, tulisan dia banyak terbalik macam tulisan ayahnya muda-muda dulu...

Satu lagi, saya berjaya buktikan yang saya juga mampu bertanya kepada cikgu:

"Cikgu, Kak Yong ini suka minum air tak?"

"Adalah juga, kenapa encik bertanya?" Tanya cikgu kembali seolah-olah pelik dengan soalan cepu emas itu.

"Buka apa-apa, kak Yong ini di rumah dia cepat dahaga. Saya takut dia segan hendak minta air dari cikgu..." terang saya ringkas.

Itulah satu-satunya soalan saya. Selebihnya isteri saya yang berbincang dengan cikgu. Kedua-dua mereka adalah cikgu, jadi biarlah mereka sahaja yang bersoal jawab. Saya lebih selesa mendengar dengan penuh khusyuk.

Ketika dalam perjalanan pulang isteri saya berkata: "Ceh, tidak boleh diharap. Ada ke pergi ambil kad laporan pelajar bertanya pasal anak minum air atau tidak? Penggal depan nanti saya hendak sediakan senarai soalan untuk abang bertanya."

Saya cuba membela diri: "Bukan abang tidak mahu bertanya, cuma senarai soalan dalam kepala abang ini sama macam dalam kepala awak. Jadi, lebih baik saya diam. Bukankah diam-diam ubi itu berisi? Mendengar itu lebih baik dari bercakap..."

"Hemm.. di sekolah saya, ketika sesi ambil kad laporan pelajar pun, yang banyak bercakap adalah ibu-ibu. Bapa-bapa yang datang semua tunjuk muka sahaja, cuma abang bagus sedikit, sebab, mereka sepatah pun tidak bertanya!"

Saya hanya tersengih seorang diri. Dalam kepala terfikir: "Inilah agaknya perasaan bapa-bapa yang ambil kad laporan pelajar. Diam itu tanda orang yang bijak dan banyak berfikir... atau mungkin mengelamun!"



P/S: Terima kasih buat guru-guru Kak Yong di Tadika Amal, A/U 5, Lembah Keramat. Terima kasih juga buat guru dan mama Kak Yong yang setia mengajar dan mengulangkaji di rumah setiap malam, walaupun keletihan... Selamat Hari Guru (sekali lagi) dan selamat bercuti..

1 comment:

madoka miyajima said...

Wah!! panjangnya cerita..inilah kalu org yg suka bercakap bercerita...apa-apa pun..TAHNIAH buat kakyong..dan selamat hari guru buat mama kakyong juga...