Friday, May 18, 2007

Pak-chat

Pak Chat atau Pacat atau nama saintifiknya Haemadipsa Javanica (bukan keturunan Jawa) ialah sejenis binatang penghisap darah yang amat digeruni oleh mereka yang hendak memasuki hutan. Tahap kegerunan seseorang terhadap binatang kecil molek ini adakalanya melebihi tahap kegerunan terhadap harimau, ular gajah atau pun badak sumbu. Kerana itulah setiap kali seseorang hendak memasuki hutan mereka akan bertanya: "Ada pak-chat tak?" Amat jarang sekali anda berjumpa dengan makhluk yang bertanya: "Ada harimau tak di sana?" Atau sekiranya anda bercerita tentang harimau, audien anda akan senyap sepi tetapi sekiranya anda bercerita tentang keenakan sate pacat... pasti anda mendapat jawapan berbunyi.. “eeeiiiiii... wek..wek..!” Oleh itu hati-hati apabila bercerita tentang pacat.

Apa yang membuatkan pacat ini sangat digeruni adalah mungkin kerana rupanya yang comel lote dan fitrahnya yang gemar menghisap darah.

Pacat mudah didapati di kawasan yang bersuhu rendah dan lembap. Biasanya pacat akan bergayut atau menunggu di dedaun, kayu, rerumput dan dimana sahaja kawasan yang menjadi laluan mangsanya. Apabila mangsa yang telah dikenal pasti itu melintas dihadapannya, akan segera berduyun-duyunlah gerombolan pacat berlari terhinjut-hinjut, melompat atau menyambar apa jua anggota dan pakaian mangsanya. Pacat menggunakan mulutnya yang ibarat penyedut hampagas itu untuk bergayut. Badan pacat ini terbahagi kepada beberapa abdomen yang mengandungi 34 anggota penyedut yang bersambung ke mulutnya.

Apabila menemui bahagian anggota yang sesuai, pacat akan mula menekapkan mulutnya yang bertaring halus itu kepada kulit badan dan mengoyakkannya. Sambil itu, air liurnya yang mengandungi sejenis cecair hirudin bertidak sebagai agen anticoagulant atau pencair darah. Air liurnya juga mengandungi ‘ubat bius’. Fungsi kedua-dua bahan ini adalah, apabila darah keluar, mangsa tidak akan menyedarinya. Darah juga mudah disedut dan tidak membeku yang mana boleh membantutkan selera pacat itu.

Walau pun pacat amat digeruni oleh sesetengah homosapien selain dari spesis adam, ia mempunyai permintaan yang tinggi dalam pasaran dunia. Pacat kini diternak secara besar-besaran terutama di negara China untuk tujuan perubatan.

Panjang lagi cerita tentang pacat ini. Tetapi, cukup sampai disitu sahaja. Buat mangsa-mangsa pacat atau bakal mangsa pacat, pastikan apabila keluar dari hutan, pakaian dan tubuh anda secara keseluruhannya diperiksa. Kerana anda tidak akan sedar di mana pacat itu berkenduri.

Apa bila menemui pacat di tubuh anda, petua pertama dan paling penting ialah tolong... jangan menjerit! Ini akan menyebabkan suasana sekeliling menjadi panik, tetapi bukan kepada pacat.

Jangan lekas menarik pacat atau menabur garam atau mencucuhnya dengan putung rokok. Cara ini boleh menyebabkan pendarahan yang lebih serius dan bakteria yang terdapat di dalam pacat akan keluar serta menyebabkan infeksi kepada luka anda. Cara yang paling baik adalah meletakkan salap panas atau sebarang heat rub. Pacat yang terasa bahang menthol akan jatuh ke tanah.

Atau pun cara yang lebih harmoni adalah menunggu pacat tersebut kenyang. Ini kerana berbeza dengan lintah, pacat yang kekenyangan akan menjadi gemuk (dan sangat gemuk) serta jatuh ke tanah.

Bagi mengelakkan menjadi mangsa pacat pula, anda boleh menggunakan teori dan teknik ini:

  1. Pastikan anda memakai kasut bersetokin yang menutupi keseluruhan anggota anda khususnya aurat wajib dan sunnah.

  2. Sapukan air tembakau keserata pakaian anda, atau

  3. Gunakan racun serangga berjenama Baygon untuk membunuh lipas etc, (bukan untuk nyamuk) yang berwarna hijau. Semburkan keseluruh anggota yang disyaki berpotensi menjadi tempat pacat hinggap dan bergayut. Awas, jangan sembur di kulit anda khususnya di bahagian muka dan anak mata.

  4. Sekiranya anda bergerak dalam barisan secara berkumpulan, pastikan anda berada di bahagian belakang. Ini kerana mangsa-mangsa di hadapan biasanya menyapu bersih pacat-pacat yang menanti, kecualilah jika pasukan bantuan pacat itu sempat tiba apabila anda lalu.

Petua diatas adalah antara petua yang pernah digunakan hampir 10 tahun dahulu dan tidak dikemas kini. Oleh yang demikian, penulis melepaskan diri dari sebarang tanggungjawab sekiranya petua tersebut tidak menjadi. Kegagalan petua ini mungkin boleh disebabkan pacat era siber kini sudah semakin bijak dan perpelajaran tinggi.

Walau bagaimana pun bagi anda yang terlalu alergi dengan pak-chat ini, petua yang paling berkesan ialah, tidak payah masuk ke dalam kawasan habitat pacat seperti: hutan, lembah, kawasan lembap, dsb. Lebih baik duduk dirumah dan baca buku PTS. Wallahu’alam.

1 comment:

Anonymous said...

pehh.. ayat anda sungguh hyperbola.. mbuatkan orang makin takut dan seram dan gerun dan ngeri.